Följ Sparbanksgruppen i Finland

Sparbanken – alltid vid Din sida är kundlöftet i vår nya reklam

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2012 09:37 CET

”Säästöpankki auttaa aina” sjöng man i reklamen ända fram till 1990-talet, tills den smittande refrängen fick ge rum för nya idéer. Den här bekanta frasen tas till heders igen i Sparbankens finskspråkiga reklam, lika smittande som tidigare. Frasens svenska version har tagits fram i ny form i de svenskspråkiga Sparbankerna. Den är nu ”Sparbanken – alltid vid Din sida”. Reklamen kan man stöta på i svenskspråkiga tidningar och på nätet hela året.

– När vi förnyade sparbanksgruppens strategi återkom vi ständigt till det att syftet med Sparbankernas verksamhet är exakt samma som för den första Sparbanken år 1822. Vår huvudsakliga uppgift är inte att generera vinst till ansiktslösa aktieägare utan att främja våra kunders sparande och hantering av den egna ekonomin. Också sparbankslagen förpliktar ju till detta, berättar Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

– Kundens bästa är utgångspunkten för vår verksamhet och det ska synas i vår marknadsföring. I dessa osäkra tider är Sparbankens gamla löfte till och med aktuellare än tidigare, konstaterar Kämäri.

– Många känner igen den finska frasen som Sparbankens signatur redan sedan decennier och melodin är också bekant. Sparbanken – alltid vid Din sida berättar om samma sak. Den belyser vårt löfte som beskriver Sparbankens exceptionella inställning till kunden. Vi lovar att vi hittar de lösningar som är bäst för kundens ekonomi. I allmänhet motsvarar lösningarna kundens önskemål men ibland inte. Sparbankernas uppgift är att hjälpa kunden att inse realiteterna och säkerställa kundens ekonomiska välstånd, säger Sparbanksförbundets marknadsföringsdirektör Heli Mehtätalo-Takala.

I reklamen förekommer också en ny figur, Ekonomihjälten, en pålitlig och sympatisk figur som berättar Sparbankens berättelse och tar upp kundnära teman.

Sparbanken satsar på sin synlighet i huvudstadsregionen

Syftet med både de riksomfattande och lokala marknadsföringsåtgärderna är att den lokala Sparbanken ska vara synlig i sin region som en stark aktör. Därför börjar Nooa Sparbank som verkar i huvudstadsregionen i reklamen synas uttryckligen som en Sparbank, inte som Nooa eller Nooa Sparbank.

– Avsikten är att effektivisera vår egen marknadsföring. Vi vill synas i huvudstadsregionen som en och samma aktör så att konsumenten inte möter två olika Sparbanker. Företagets officiella namn är fortfarande Nooa Sparbank och det används i officiella publikationer, säger Nooa Sparbanks verkställande direktör Oiva Iisakka.

De viktigaste medierna för Nooa Sparbanks marknadsföringsplan är tidningspressen (Helsingin Sanomat), radio, utereklam och riktad nätreklam. Tidsmässigt infaller åtgärderna i samband med riksomfattande kampanjer.

Ytterligare information lämnas av:

Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri (tfn 0500 688 222,
pasi.kamari@saastopankki.fi) och
Nooa Sparbanks verkställande direktör Oiva Iisakka (tfn 050 589 0320oiva.iisakka@saastopankki.fi).

Till Sparbanksgruppen hör 33 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det ca 210 och via samarbete har kunderna tillgång till över 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2011 var rörelsevinsten 65,4 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 587 000. www.sparbanken.fi

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.